فروشگاه شهرسازی

فروشگاه فایل های شهرسازی,برنامه ریزی شهری,طراحی شهری,جغرافیایی شهری و معماری

فروشگاه شهرسازی

فروشگاه فایل های شهرسازی,برنامه ریزی شهری,طراحی شهری,جغرافیایی شهری و معماری

پاورپوینت بررسی طرح های اسلیمی و نقوش اسلامی در معماری -48 اسلاید

پاورپوینت بررسی طرح های اسلیمی و نقوش اسلامی در معماری -48 اسلاید

پاورپوینت بررسی طرح های اسلیمی و نقوش اسلامی در معماری -48 اسلاید

پاورپوینت بررسی طرح های اسلیمی و نقوش اسلامی در معماری -48 اسلاید

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

درباره هنر اسلامی

تاریخچه طرح های اسلیمی

نحوة شکل‌ریزی اسلیمی

ماهیت و چیستی اسلیمی

عناصر تزئینی دیوارها و گچ‌بریها و کاشیکاریها

رموز معنوی اسلیمی

مفهوم رویش گیاهان و تکثیر و زایش جهان طبیعی

نقش‌های اسلیمی

عناصر بی‌اهمیت منفرد

وجه تسمیه

ترنج

شکل ترنج

خورشید آریایی سواستیکا

معنویت ترنج

منابع و مآخذ
 دانلود

پاورپوینت بررسی معماری دوران قاجار و پهلوی - 76 اسلاید

پاورپوینت بررسی معماری دوران قاجار و پهلوی - 76 اسلاید

پاورپوینت بررسی معماری دوران قاجار و پهلوی - 76 اسلاید

پاورپوینت بررسی معماری دوران قاجار و پهلوی - 76 اسلاید

بخشی از مطلب
معماری ایران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوی دچار هرج و مرج و آشفتگی شد در این دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهایی هستیم که هر کدام بیانگر یکی از مکاتب فکری دوره هایی مشخص از تاریخ ایران هستند :
کاخ مرمر به تقلید از معماری سنتی و عمارت شهربانی کل کشور به تقلید از تخت جمشید و ساختمانهای بلدیه ) شهرداری ) و پستخانه به شمال و جنوب میدان امام ( سپه ) به تقلید از معماری نئوکلاسیک فرانسه ساخته شدند . در این دوره تلاش می شد که پیوندی بین سه طیف فکری به وجود آید : ساختماهای وزارت امور خارجه ، اداره پست ، صندوق پس انداز بانک ملی را در واقع می توان به عنوان نمونه این گونه ساختمانهای التقاطی نام برد . این گرایشهای متفاوت و بعضا متضاد در معماری این دوره ناشی از اختلاف در گرایشهای سیاسی و ایدوئولوژیک این عصر از تاریخ ایران است که ریشه در جریانهای عقیدتی - سیاسی اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی دارد . جریانهای مذکور را می توان به سه دسته تقسیم کرد :
گروه اول ، سنت گرایان ، که اساس تفکر سیاسی و بینش دینی آنها هماهنگی دین با سیاست و احیاء و توسعه سنتهای هزار ساله جامعه ایرانی بود . پرچمداران این نهضت در آن برهه از زمان شیخ فضل الله نوری بود و بعد از ایشان سید حین مدرس ادامه دهنده راه وی گشت .
 
گروه دوم ، غرب گرایان ، که اساس ذهنیت آنها ، به گفته تقی زاده ، بر تقلید از فرق سر تا انگشت پا از غرب در همه شئون اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی بود . هسته اصلی این گروه را تحصیل کردگان ایرانی تشکیل می دادند که تازه از اروپا به ایران برگشته بودند .
 
گروه سوم ، ملی گرایان ، که بنیاد فکری آنها بازگشت به عظمت امپراتوری هخامنشی و ساسانی بود . این گروه فرهنگ اسلامی و فرهنگ اروپایی را غیر ایرانی می دانستند و بعنوان جایگزین آنها بازگشت به فرهنگ آریایی دوهزار و پانصد ساله با دین و مذهب بود . که این امر ناشی از جریانهای به اصطلاح روشنفکرانه مادی گرایی و توسعه و ترویج نظریات سوسیالیسم و مارکسیسم در بین طبقه تحصیل کرده اروپا بود . این دو جری فکری اثبات خود را در تخریب آثار گذشته می دید و سعی داشت هر چه را بوی گذشته می داد از بین ببرد .
در سایر شئون اجتماعی کشور نیز ما شاهد تقابل این بینشهای متفاوت هستیم . بعنوان مثال در ادبیات ، گروه غرب گرا ، تغییر خط فارسی به لاتین را - به سبک آتاتورک در ترکیه - علم کرد و گروه ملی گرا نیز عرب زدایی از خط و ادبیات فارسی را مطرح نمود و گروه سنت گرا برخود واجب دید که از سنت سعدی و حافظ و دیگر بلند پایگان آسمان ادب ایرانی پاسداری نماید .
در ادبیات به زعم مردان بزرگی چون استاد دهخدا ، استاد همایی و استاد فروزانفر و دیگر عزیزان اقدامات غرب گرایان و ملی گرایان بی نتیجه ماند و تحول جدیدی در ادبیات از بطن شعر و ادبیات سنتی تراوش کرده و رشد نمود .
لیکن در معماری به دلیل انتصاب غرب گرایان و تحصیل کردگان بوزار پاریس و بعدا مکتب فلورانس و رم در شهرسازی انگلستان و امریکا شد .
گرچه گودار و ماکسیم سیرو ازنظر تفکر ، ارزش زیادی برای معماری سنتی و تاریخ تحول آن قایل بودند و در این رهگذر خدمات ارزشمندی به ثبت تاریخ معماری ایرانی نمودند ولی خود شخصا از پیروان مکتب نئوکلاسیک و یا به عبارتی ملی گرایان نوین بودند . شاهد این واقعیت ، ساختمان موزه ایران باستان که تقلیدی از طاق کسری است .
غلبه مکتب غرب گرایان در مدارس معماری کشور ، کار را بدانجا کشید که توصیف مسجد جامع اصفهان ، میدان نقش جهان ، گنبد سلطانیه ، طاق کسری و تخت جمشید را باید از اروپاییان و ترجمه کتابهای آنها دریافت میکردیم . دانشجویان و مهندسان معمار این مرز و بوم اقدامات هوسمان در پاریس و هوارد در انگلستان و کارهای میکل آنژ در فلورانس و رم را بهتر از کاخ گلستان ، مسجد شیخ لطف الله و کاخ سروستان می شناختند و اطلاعات مربوط به طاق کسری که از عجایب روزگار خود بوده برای متخصصین محدود به این بود که بنا در خاک عراق است .
نتیجه این انفعال فرهنگی ، بخصوص در زمینه معماری ، عرضه و تکمیل سبکهای مختلف معماری اروپا و امریکا در دهه های اخیر به کشور بوده است . با تسلط فکری غرب گرایانه بر معماری کشور و فاصله گرفتن از معماری سنتی کار بدانجا کشید که تخریب بنا های گذشته در توسعه های جدید شهری و تخریب کاروانسراهای قدیمی در احداث جاده های بین شهری عملی پسندیده و تجدد گرایانه تلقی شد . این وضع باعث گردید که بسیاری از بناهای باارزش متروک و یا مخروبه گردد .
همانگونه که تقلید کورکورانه از معماری غرب باعث انحطاط هنر و معماری این مرز و بوم شد ، تقلید از معماری گذشته و سنتی نیز به معنی ارتجاع و قهقرا رفتن گشت . تحول و تعالی هر هنری بستگی به شناخت دقیق آثار گذشته و درک صحیح ضرورتها و نیازهای حال جامعه دارد تا با استفاده از فرهنگ و سنت دیرینه و خطا و صواب گذشتگان و در جهت جوابگویی به نیازهای جامعه ، راه حلهای بدیع ، اصیل و تازه ای ارائه گردد .
 
 
شروع دوره پهلوی ( دوره رضا خانی(
 
حال می پردازیم به معماری ایران از سال 1300 به بعد .
اول شروع دوره رضاخانی تا مدت پنج سال یا بیشتر هیچگونه اثر هنری را نمی یابیم و هیچ کار مهمی صورت نمی گیرد و کارها به روال قبل پیش می رود .حرکت دوره معماری و تحول آن
قسمت دوم از سال 1305 و 1306 ببعد شروع می شود و فعالیت ساختمانی تا زمان جنگ جهانی دوم گرفتار رکود شدید کارهای ساختمانی و یا حتی تعطیل می شود .
قسمت سوم بعد از پایان جنگ و پیدا شدن دو ماتریال تازه یعنی آهن و بتن و اثرات آن در معماری است .
از این تاریخ به بعد است که حرکت معماری دوره پهلوی شروع و آغز می گردد . اوایل شروع حکومت رضاخان یکی از بدترین شرایط ممکن اقتصادی در ایران بود و از نظر اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی رکودی چشمگیر مشاهده می شد و اکثر ساختماها طبق روال سابق با خشت خام و چوب ساخته می شد و سقف ها بصورت شیروانی و از ستون های چوبی استفاده می شد .
در شروع آن دوره معمار تحصیلکرده ای وجود نداشت و معماران عالی هم دیگر ذوق و سلیقه و تجربه پدران و گذشتگان و استادان خود را از دست داده و بنا در آن دوره واقعا سیر قهقرایی می پیمود و ساختمانها بدون نقشه و در سر محل روی زمین طرح می شد .
معماری سبک ملی
 
در دوره رضا شاه ایجاد نوعی معماری عمدتا برای ابنیه دولتی و یا بناهای عمومی نوعی شیوه رومانتیسم ملی و مظهری از تاریخ باستان بود . در دستور کار قرار گرفت .
در اینجا دو عامل مهم بود یکی معماری قبل از دوران اسلام و دوم استفاده از تکنولوژی مدرن غربی در ساختمان سازی معماری دوره هخامنشی به ویژه آثار باقیمانده تخت جمشید و پاسارگاد که جلوه گاه عظمت این کشور بود .
بر همین اساس ساختمان های بسیاری در تهران با الهام از معماری هخامنشی بنا شده از جمله:
کاخ شهربانی ـ طرح قلیچ باغبان عکس اوپک دبیرستان انوشیروان - مارکف
بانک ملی هاینریش اوپک
کلانتری دربند هاینریش آلمان اسلاید
شرکت فرش هاینریش اوپک
 
مقایسه فرم
 
آندره گودار - مقبره حافظ - سعدی - ساختمان کتابخانه ایران
 
ویژگیها
 
1- ایجاد ایوانهای عظیم و مرتفع در ورودی ها
2- مرکزیت بنا با ستون و سرستون ها که در تخت جمشید به وفور یافت می شود و یا به صورت عریض و سراسری
3- پنجره ها و قابهای اطراف آنها نظیر تخت جمشید
4- استفاده از کنگره های کنار بام کاخها
5- بناها به شکل مرتفع که حاکی از عظمت و قدرت است .
6- مصالح سنگ و سیمان
7- استفاده از نقش و متیف های تخت جمشید
8- تشابه به بناهای دوان هیتلری : رومانتیسم ملی نشانه عظمت
 
گرایش دیگری در سبک معماری ملی شاهد هستیم . رجوع به معماری دوره ساسانی و استفاده از عناصر - فرم ها و ایده های معماری این دوره ایران است . که خود منبعث از معماری دوره اشکانی است و بازتابی از معماری مناطق کویری و گرم و خشک این معماری تفاوت زیادی با معماری هخامنشی دارد .
معروفترین این بنا که با گرایش به آن دوره ساخته شده است ، موزه ایران باستان است . گدار - حافظ - سعدی اثر معروف آندره گودار واضع در ضلع جنوب غربی باغ ملی است . ( کتابخانه ملی - مجموعه دانشگاه تهران
 
1- ایده از ایوان عظیم مداین ( ساسانی
2- ورودی اصلی را طاق عظیمی در برگرفته است به ارتفاع کل بنا دقیقا همان الگو اوپک و اسلاید
3- استفاده از ستون جهت تاکید در ارتفاع شده است .
4- مصالح اصلی بنا آجر می باشد .
 
5و6 - بنای بعدی بنای اداره پست است - که مارکف هر دو در محدوده باغ ملی است که هر دو آمیخته ای از هنر هخامنشی - ساسانی و معماری نئوکلاسیک فردگرا را در بردارند . ( ساختمان پست )
 
7و8 - یکی از آثار بی نظیر دوره رضاخان است : پهلوی اول
 
1- ترکیبی از نیم ستونهای سنگی با سرستونهای الهام یافته از تخت جمشید که بر روی پایه کشیده و ممتد سنگی قرار دارد .
2- ارتفاع بلند داخل ورودی ساختمان .
3- استفاده از پلان مربع مستطیل داخل بنا .
4- در میان نیم ستونها دو ردیف پنجره منظم که بالایی از نوع پنجره های قوس دار و جناقی است .
5- آجر در حد فاصل ستون های سنگی و پنجره ها از روی پایه ممتد سنگی بنا شروع می شود .
6- در قسمت بام سطحی کشیده را در مقابل پایه سنگی زیریش بوجود آورده .
7- کشیدگی بنا عظمت و زیبایی بسیاری به آن می بخشد و به همراه تقسیمات ایجاد شده در ورودی اصلی ناحیه میانی و همچنین در دو انتهای ساختمان که عمدتا آجری هستند . که نقش همگی متاثر از معماری نئوکلاسیک اروپا هستند .
 
9و10- مدرسه فیروز بهرام - در مدرسه فیروز بهرام نیز همان قوس های جناقی پنجرها نوار های زیر سقف و سر ستون و بقیه عناصر مشخص است .
 
سر در باغ ملی
 
میدان راه آهن و بنای آن ( اوایل پهلوی دوم (
 
ارتباط رضاشاه با کشور آلمان و فعالیت مهندسین آلمانی در ایران باعث گردید بسیاری از بناهای اطراف راه آهن با شیوه ساخته شوند .
ساختمان بسیار زیبا راه آهن و ساختمان مرکزی آن ضلع گوشه شمال غربی ساختمان قماش معروف بوده و در حال حاضر ساختمان راه آهن است .
 
تصاویر میدان انقلاب
 
در دوره رضا شاه
اداری و حکومتی میدان ها و پل ها و نهایت شهرسازی
اتصال اول به دوم دارای یک سری نظم بوده ولی پهلوی دوم ناگهان یک جهش نامطلوب بوده است .
 
نتیجه گیری
 
در مورد واحد های مسکونی دوره رضاخانی مسکونی ها سبک انگلیسی دیواره ها از آجر سفال قرمز
دیوارهای باربر
سقف صاف
ایجاد بالکن
و پنجره ها به سمت کوچه و حیاط
پنجره های سرتاسری با نعل درگاه افقی
عموما برایش اساسی بوده است .
 
پهلوی اول
 
تاثیر معماران - آلمانی- فرانسوی - اتریشی - انگلستان
 
اشاره به پهلوی دوم
 
پس از حرکت اقتصادی و فرهنگی در ایران عده ای جهت تحصیل به اروپا - آمریکا و جاهای دیگر رفتند و معماری ایران در این شلوغ بازار گم شد .
وبعد از آمدن عده ای به دنبال بساز و بفروشی و پول در آوردن شروع به معماری کردند و این است که هر نقطه تهران و شهرهای بزرگ دیگر آلبومی از معماری اروپا یا آمریکا ( مدرن - پست مردن و غیره ) می باشد .
 
میدان حسن آباد
 
ابنیه میدان حسن آباد در دوره رضا شاه و به دستور سرتیپ کریم آقا بوذرجمهوری رئیس بلدیه ( شهرداری ) تهران پس از تخریب در سال 1313 احداث شد و یا علی باقریان ( به روایتی
تقلید از معماری غربی بخصوص معماری اتریش است که 8 گنبد با رویه فلزی این میدان را احاطه کرده بود و تمام موتیو های اصلیش الهام از معماری غربی را دارد . یکی از کارهای فروغی احداث ، بانک ملی حسن آباد است که ایشان خیلی بساختن آن افتخار می کرد .
 
دوره قاجار
 
درون گرا
تزئینات داخل
معماری کارت پستالی
ایجاد سرستونها و ستونها بر سر در ورودی ها و ایوانهای بلند ایجاد پلکان در محور اصلی رعایت سلسله مراتب
پنجره های ارسی = 3 دری - 5 دری - 7 دری
سقف شیب دار شیروانی و خیمه ای
شیشه های رنگی
آئینه کاری
گچ بری
نقاشیهای لندن کاری
اشاره به شهرسازی
ایجاد میادین
ارگ
سبزه میدان
توپخانه
میدان مشق = امارت کاخ وزارت امور خارجه - پشت شهربانی - وزارت جنگ
 
در سال 1135 هجری در زمان حکومت سلاطین صفوی افغانیها به ایران حمله می کنند و بعد از آن نادر قلی از قبیله افشار با یکی از شاهزادگان صفوی در سال 1142 موفق به بیرون راندن افغان ها گردیدند .
پس از نادر قلی در سال 1160 هجری بقتل رسید و حکومت به دست کریم خان زند رسید . این دوره برای ایران نافع بود و نهایتا بعد از مرگ کریم خان آقا محمد خان رئیس قبایل قاجار که در سواحل دریای خزر بود حکومت ایران را بدست گرفت .


دانلود

پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان - 38 اسلاید

پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان - 38 اسلاید

پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان - 38 اسلاید

پاورپوینت بررسی معماری مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان - 38 اسلاید


فهرست مطالب

مقدمه

انگیزه ساخت مسجد شاه فیصل

مشخصات طرح معماری

طرح جامع شهر اسلام آباد

دالوکای

ساخت بنا مسجد شاه فیصل

نام‌گذاری بنا مسجد شاه فیصل

موقعیت مکانی مسجد شاه فیصل

مشخصات بنا مسجد شاه فیصل

ورودی اصلی مسجد شاه فیصل

نمازخانه اصلی

نما و سطح خارجی مسجد شاه فیصل

محراب بلند و غیر متعارف

فضاهای الحاقی مسجد شاه فیصل

سازه بتونی مسجد

مصالح

تصاویر مسجد شاه فیصل

پلان مسجد شاه فیصل

پرسپکتیو مسجد شاه فیصل

منابع

پاورپوینت بیمارستان رین ستیت بیمارستان قلب ایندیانا نمونه موردی بیمارستان

پاورپوینت بیمارستان رین ستیت بیمارستان قلب ایندیانا نمونه موردی بیمارستان

پاورپوینت بیمارستان رین ستیت بیمارستان قلب ایندیانا نمونه موردی بیمارستان

دانلود پاورپوینت معماری با عنوان، بیمارستان رین ستیت بیمارستان قلب ایندیانا نمونه موردی بیمارستان، به همراه تصاویر

بخشی از پاورپوینت :

تقسیم بندی فضاها:طبقه اول شامل بخش های تشخیص و اتاق های عمل,اتاقهای عکسبرداری وبخش زنان و اطفال است.در طبقه دوم قسمت های اداری,کلاسهای درس و اموزشگاهها قرار دارند.طبقه سوم کاملاٌ به سیستم تاسیسات تهویه ی مطبوع تعلق گرفته است.قسمت های خدماتی نظیر اشپزخانه,اتاقهای استریل,رختشویخانه وغسالخانه نیز در زیرزمین ساختمان قرار گرفته اند. درطبقه اخر نیز اتاقهای بستری بیماران واقع شده اند.پلان بخش های بستری صلیبی شکل هستند و ایستگاه پرستاری و راه پله و اسانسور در وسط این صلیب قرار گرفته اند ....

مــشــخــصـاتِ فـایــل :

این فایل با فرمت Power Point ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
 تعداد اسلایدها : 22
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی.
این پاورپوینت کاملا استاندارد بوده و در تهیه اسلایدهای آن کلیه اصول نگارشی رعایت شده است.

جهت دانـلـود این پاورپوینت به انتهای صفحه مراجعه کنید.

کـلمـات کـلـیـدی :  معماری , نمونه موردی بیمارستان, دانلود پاورپوینت نمونه موردی بیمارستان, پاورپوینت در مورد نمونه موردی بیمارستان, تحقیق نمونه موردی بیمارستان, پاورپوینت درباره نمونه موردی بیمارستان, پاورپوینت راجع به نمونه موردی بیمارستان, پاورپوینت آماده نمونه موردی بیمارستان, تحقیق در مورد نمونه موردی بیمارستان, ppt

پاورپوینت گذری بر سبک معماری های تک

پاورپوینت گذری بر سبک معماری های تک

پاورپوینت گذری بر سبک معماری های تک

دانلود پاورپوینت معماری با عنوان، گذری بر سبک معماری های تک، به همراه تصاویر

بخشی از پاورپوینت :

ریچارد راجرز ،نیکلاس گریمشاو،میشل هاپکینز و فاستر تحت تاثیر آرکیگرام
از نخستین ساختمانهای های تک:
Smithson’s Hunstanton School
طرح جیمز استرلینگ   Engineering Building,
معماران امریکایی تاثیرگذار در های تک
Paul Rudolph
Louis Kahn:اهمیت جدایی فضاهای سرویس دهنده و سرویس شونده
Raphael Soriano :شرح خانه هایش در کتابModern California
استفاده از Neoprene gasketبه عنوان نشان معماری های تک در آن زمان
مهمترین بناهای بریتانیایی های تک:
Reliance controls factory
برج خدماتی الحاقی،طرح گریمشاو، نماد های تک ...

مــشــخــصـاتِ فـایــل :

این فایل با فرمت Power Point ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
 تعداد اسلایدها : 26
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی.
این پاورپوینت کاملا استاندارد بوده و در تهیه اسلایدهای آن کلیه اصول نگارشی رعایت شده است.

جهت دانـلـود این پاورپوینت به انتهای صفحه مراجعه کنید.

کـلمـات کـلـیـدی :  معماری , گذری بر سبک معماری های تک, دانلود پاورپوینت گذری بر سبک معماری های تک, پاورپوینت در مورد گذری بر سبک معماری های تک, تحقیق گذری بر سبک معماری های تک, پاورپوینت درباره گذری بر سبک معماری های تک, پاورپوینت راجع به گذری بر سبک معماری های تک, پاورپوینت آماده گذری بر سبک معماری های تک, تحقیق در مورد گذری بر سبک معماری های تک, ppt